söndag 14 juni 2015

Havsfiske på Hitra, Angelamfi, 150606 till 150607

Ett gäng på åtta grabbar, med två/tre dagars fiske i Norska havet på kampen Angelamfi, Hitra. Hannu och hans två kompisar, Johan, Micke, staffan, jag och Oskar. De sex förstnämnda skulle köra tor, fre och lör medan jag och Oskar anlände fredag morgon, då jag hade tentamen under torsdag kväll, för att som övriga fiska till lördag.
Det gjorde inte hela världen för min och Oskars del att vi kom upp fre morgon, vädret hindrade nämligen övriga från att ta sig ut under torsdagen. Det tokstormade vilket ledde till totalt förbud att åka ut. Detta ledde till att gänget fiskade från land i hamn samt utanför hamn inomskärs med ett gäng mindre fiskar som resultat. Jag väljer därför att enbart skriva om de två sista dagarna.

Dag 1 (fredag)
Jag, Oskar och Micke körde i en båt, övriga fem i en annan (modellen större). Vädret hade lugnat sig men det blåste fortfarande 10-11 m/s vilket ledde till att vi inte riktigt kunde ta oss ut dit vi ville. Men en del heta spottar från tidigare år kunde vi fiska av.
Om ni minns förra årets inlägg från vårt fiske i okt på Hitra, hade vi ett stort problem - enorma mängder pigghaj hade gått in och stannat, vilket i sin tur lett till att all annan fisk tryckts ut. Hajen kommer normalt in i aug och stannar 2-3v. Vi var därför säkra på att vi skulle klara oss från dessa. Men så var inte riktigt fallet.
Vi började fisket utanför de yttersta öarna kring Hitra, Angelamfi. En del mindre sejar och makrill kom upp snabbt vilket behöves för vårt predatorfiske. Vi testade flera toppar och platåer där djupet låg på 15-70m med kringliggande stort djup. Vi letade främst efter stora betesstim för att i dessa fiska med jigg eller dött "livebait". Tyvärr hittade vi endast mindre stim med enstaka större fisk. Redan på tredje stoppet högg första pigghajen. Vi blev rätt snopna då vi till en början trodde att detta skulle förstöra vår resa. Men vi hade som tur var fel.
Under första dagen fiskade vi dåligt. En hel del haj, några sejar mellan 2-4 kilo, ett par mindre torskar, en långa på 8 kg (tagen av Micke) och en kummel på 6-7 kg (tagen av Oskar) kom upp i vår båt. Vi testade även en hel del på spottar där stor långa tagits, vilket Angelamfi och Hitra är mest känt för, men med mindre lyckat resultat. Dock hade den andra båten med, fem fiskande, fiskat något bättre. De lyckades ta en långa på 10 kg samt en torsk strax under samt en hel del fisk mellan 5-7 kg. Vädret lugnade även ner sig under dagen vilket öppnade möjligheter för kommande dag.

Dag 2
Vi var ute på vattnet, som morgonen innan, runt kl. 08, enligt min mening på tok för sent, men när alla inte är lika tokiga som vissa får man mötas på vägen. Vädret var verkligen bättre. Vi bestämde oss därför för att bege oss ut till de heta vattnen. Jag, Johan, Micke, Oskar och Staffan fiskade från den större båten, övriga tre från den mindre.
Vi begav oss direkt ut till den önskade spotten, vilket låg 1.5 timmars båtfärd från kampen. Spotten var känd för stor långa, torsk och sej. Vi började, som tidigare, leta efter stim och det tog inte lång tid innan vi lokalisera detta. Med betesfisken kom även de större fiskarna. Det tog inte lång tid innan första torsken för dagen landades. Sen flöt det på. Inget nämnvärt kom upp under förmiddagen och runt kl. 13 drev ett mindre oväder in. Vi bestämde oss då för att bege oss in grundare för att rikta fisket mot hälle. Vi begav oss till ett mindre sund skapt av kringliggande öar och grund, med sandbotten. Djupet varierade från 10-30 meter och med flod som tröck på hade vi ett riktigt bra flöde av vatten. Vi hade för övrigt träffat rätt på månfasen (nära fullmåne), vilket innebar den största skillnaden mellan ebb och flod. Detta i sin tur ledde till bra genomströmning genom sund vilket verkligen triggar bland annat hälleflundran.
Till en början tog vi alla en massa haj, men plötsligt nyper något större Rask bete. Hans havsfiskespö hade gått sönder under förmiddagen vilket lett till att han lånade Johans gäddspinnspö. Fisken han krokat gav honom knappt någon chans och vi insåg ganska snabbt att en hälle tagit hans livebait. Drillen varade i cirka 5 min innan han lyckades få upp fisken till ytan. En mindre hälle på 85 cm. Riktigt kul när något man tror på fungerar.
Vädret hade i samma veva lugnat ner sig ovh efter ytterligare timmens nötande kring samma område där hällen huggit begav vi oss tillbaka ut till spotten där de större stimmen lokaliserats samt där vi inlett dagen. Väl framme fick vi alla skåda en riktig häftig sak. Ett enormt sejstim som jagades upp till ytan av större sejar och blekor under. Vi brände dit direkt ock sänkte ner våra beten. Några fiskade med livebait och några speedfiskade med jigg. En av dessa var Johan som under ett av hans snabba uppvev klipper en bättre fisk. Den krigade på ordentligt och efter en stund landas en bättre bleka på strax under sju kilo. Johan fiskade då med en stor rosa jigg som förövrigt var riktigtb het under dagen. Riktigt kul. Fisket fortsatte och en del mindre torskar på runt 5 kg landades. Vi la drifterna en bit ifrån stimmen för att sedan driva över dem. Vid en av dessa drifter hugger en bättre fisk på Oskars livebait. Till en början trodde vi att en bättre torsk klippt betet, men efter att fisken tokrusat insåg vi att något annat tagit sejen. En större sej eller bleka var inte heller jättetroligt då fisken tagit strax ovanför botten. Kunde det va ännu en hälle? Efter cirka 5 minuters kamp bryter den ytan - en mindre hälle på exakt samma längd som Mickes ett par timmar tidigare. Riktigt kul! I samma veva tappar jag ett as. Det tog tvärstopp och till en början trodde jag och övriga som såg händelsen att jag satt mig i botten. Men då svarar det i andra änden med en kraftig rusning och två rejäla stötar innan den släpper. FAN!
Fisket fortsatte och vi letade ständigt efter rätt drift att lägga. Vi höll även ögonen öppna efter de stimmen som då och då blev uppjagade. Något som antydde på detta var när stora mängder fåglar samlats över en och samma yta. Så fort detta inträffa tokvevade alla upp sina beten för att jag sedan kunde bränna till denna plats. Vid en av dessa tillfällen krokade Johan återigen en riktigt bra fisk. Han hade strax innan felkrokat en mindre sej på sin rosa jigg. Men när han var påväg upp med denna hugger något riktigt bra betet. Den börjar med en helt galen rush. Vi tror alla att en bättre hälle huggt pelagiskt, men efter över 5 minuters kamp bryter något helt annat ytan. En riktigt bra sej. Oskar landar fisken och ett nytt PB på sej till Johan var ett faktum. Fisken tyngde vågen till 9.6 kg. Riktigt härligt.
Vi fortsatte fiska av kringliggande område men med endast ett gäng mindre fiskar som resultat. Framåt skymningen bestämde vi oss för att byta toppar. Vi begav oss till samma spott där vi börjat dagen (vilket låg i samma område kring där vi fiskat hela dagen, bortsätt platsen där Micke tog sin hälle). Vi hittade ett stort stim och sänkte alla ner våra beten. Då tar det tvärstopp för Staffan. Han svarar med en kraftigt mothugg och fisken sitter. Efter en intensiv fajt kommer en bättre torsk upp till ytan. Oskar landar återigen fisken medan jag håller båten rätt. Torsken vägde hela 13.1 kg. Tyvärr var konditionen riktigt dålig och den hade utan tvekan kunna vägt över 15 kg. Både jag och Oskar hann tappa ett par innan vi bestämde oss för att bege oss hemåt. Klockan var då runt 23 och de flesta var rätt trötta.
Dagen resultat summeras till en torsk på 13.1 kg och 8.6 kg, bleka på 6.4 kg, två hälleflundror på 85 cm vardera och en riktigt fin sej på 9.6 kg. En hel del torsk mellan 4-6 kg kom även upp för varje person i båten.
Resultatet för den mindre båten med de tre övriga i gänget gick inte som önskat. De fiskade på områdena kring kampen och hade tagit en hel del pigghaj, samt några mindre torskar och långor mm.

Bilder på topparna för turen ser du här i inlägget. Skulle det vara så att du och dina kompisar vill uppleva detta fiske kan jag starkt rekommendera denna kamp. Boende i högsta klass och ett riktigt roligt fiske med stor artrikedom. Hitra är främst känt för sina stora långor som går in under den kallare delen av året. Världsrekordet på långa är bland annat taget på Hitra.
Vi har som tidigare nämnt ett samarbete med Angelamfi och om du och dina vänner är intresserade tveka inte att kontakta mig eller Johan. där Johan sköter större delen av samarbetet. Kontaktuppgifter hittar du här nedan. Vi kan även bistå med tips samt bra spottar där fisket alltid är bra.

Martin Wasberg:
0704333740
wasberg_91@hotmail.com

Johan Wallberg:
0709305565
wallberg.j@gmail.com
En av två magiska måltider lagad av Staffan. Fem sorters nyfångad fisk -  långa, torsk, sej, lubb och kummel ihop med en kall.
Micke med sin långa på 8 kg.
Johan med bleka på 6.4 kg.
Johan med Sej på 9.6 kg.
Johan med en otroligt grann torsk på 8.6 kg.
Staffan med sin torsk på 13.1 kg.
Kampen, Angelamfi.
Jag med en grann rödtorsk.
Oskar med sin hälle på 85 cm.
Ett av tillfällena då mitt döda "livebait" kom upp så här.
Micke med sin hälle på 85 cm.
Micke med en torre på runt 6 kg.